Bang Krachao: step door de groene long van Bangkok

Even ontsnappen aan de drukte van Bangkok? Dat kan in Bang Krachao of Bang Kra Jao, ook wel ‘de groene long van Bangkok’ genoemd. De meeste mensen doen hier een fietstour, wij kozen voor de elektrische step (of ‘e-scooter’) tour met een kleine groep.

Niet alleen voelde deze tour een stuk unieker aan dan de vele fietstours die we tegenkwamen, het bleek ook nog eens een hele welkome verkoeling te zijn! In deze reisblog vertellen we je alles over de tour die we deden.

Afspraak bij de Klong Toei Pier

We zijn niet altijd voorstander geweest van georganiseerde tours, we ontdekken graag zelf, zonder gids. Maar we hebben inmiddels ook al ondervonden dat een gids of een tour heel waardevol kan zijn. Onze laatste dag in Bangkok besluiten we dan ook in te vullen met een tour: een halve dag e-steppen op het jungle-eilandje Bang Krachao.

We boekten deze excursie via GetYourGuide en staan om 10 uur ’s ochtends bij het afspreekpunt, de haven van Khlong Toei. Daar ontmoeten we ook de andere mensen die meedoen aan deze tour, een leuk koppel uit Australië. Al snel komt de gids, koopt ons ferrytickets en dan varen we de rivier Chao Phraya over.

De step op

Na nog geen kwartiertje varen komen we aan bij een winkel/verhuurder met fietsen en steps. Daar krijgen we allemaal een elektrische step en een flesje water. Het flesje water past perfect in het tasje aan de voorkant.

Er worden instructies gegeven over de werking van de step en we mogen allemaal een rondje rijden om het te proberen. Het is geen rocket science, ik had zelf nog nooit op een step gereden, maar heb het binnen een minuut onder de knie. Klaar om te vertrekken!

Toeren door de jungle

Toen we net aan kwamen in Bangkok, kreeg ik een beetje heimwee. Heimwee naar het strandleven en de jungle. Dat ging al snel weg toen ik de pracht van deze stad ontdekte, maar wat was het nu toch fijn om even in de natuur te zijn!

Bang Krachao zit vol met groen. Er zijn mangrovebossen, kokosnootplantages en stukjes ongerepte natuur. Het is prachtig om te zien. We zien ook een klein slangetje en een varaan. We begrijpen waarom dit het jungle eilandje wordt genoemd en waarom de locals hier graag komen.

We rijden ook langs de tuinen van de mensen die op het eilandje wonen, het is tof om te zien hoe ze hier leven, vaak op stelten boven het water.

Lees verder onder de advertentie

Wat Rat Rangsan

Na heerlijk door de ‘jungle’ te steppen, stoppen we aan de boeddhistische tempel Wat Rat Rangsan. Onze gids Pokpong geeft wat uitleg over een aantal boeddhistische gebruiken en demonstreert verschillende items uit de tempel. Daarna mogen we ook vragen stellen.

Na 20 dagen Thailand had ik ondertussen wel heel wat vragen. Vragen over het gebruik van een gong, de rode Fanta flesjes overal, monniken… Op al mijn vragen krijg ik antwoord.

Aan het einde toont hij ook nog eens verschillende items zoals een gong, trommel en bel. Ik mag op de gong ook drie keer slaan, yes!

Bang Nam Phueng Floating Market

We steppen verder en stoppen dan aan de Bang Nam Phueng Floating Market. Doordeweeks zou je met deze tour iets gaan drinken bij een betelnootplantage, maar in het weekend is de lokale markt open. Dus we gaan naar de markt.

De Bang Nam Phueng Floating Market is elke zaterdag en zondag open van 07:00 tot 16:00 uur. Niet te verwarren met de toeristische, grote floating markets waar het vol zit met bootjes, dit is echt een markt voor locals.

Na zoveel dagen Thailand dachten we al veel geproefd te hebben. Maar de gids regelt ons allerlei hapjes die we nog niet kennen. Superleuk om nog zoveel te proeven!

Na het gezamenlijk proeven van de lekkernijen krijgen we nog wat vrije tijd om rond te wandelen. Het is nog eens fijn om één van de weinige toeristen te zijn, gewoon omgeven door lokale mensen. Ik maak nog wat video’s voor in mijn Thailand video, de mensen poseren graag en zijn megavriendelijk.

Na nog eens alle geuren en kleuren bewonderd te hebben, wandelen we terug naar het ontmoetingspunt en stappen we de e-steps weer op.

Lees verder onder de advertentie

Eindigen met een Thaise lunch

We steppen nog een stuk door de natuur en eindigen de tour met een Thaise lunch in een restaurant aan de rivier. Van tevoren hadden we onze keuze al doorgegeven, dus het duurt niet lang voordat we een overvloed aan eten krijgen.

Het is een gezellige lunch en we raken niet uitgepraat. Inmiddels voelt het helemaal niet meer aan als een tour, maar eerder als een uitje met vrienden. We voegen elkaar toe op Facebook en delen Whatsapp nummers uit. Zo kan Pokpong ons alle foto’s doorsturen die hij hier maakte in Bang Krachao. Heel fijn zo’n gids die veel foto’s maakt!

Na de lunch varen we weer terug naar het drukke Bangkok. Wat een ontzettend ontspannende tour, we hebben er van genoten!

Hoe je deze e-step tour in Bang Krachao boekt

Zoals je wellicht al door hebt, zijn we echt enthousiast over deze excursie. Waar we eerst twijfelden of we niet zelf op avontuur wilden, hebben we echt het voordeel gezien van een georganiseerde tour. Alles was trouwens inclusief, we hebben geen baht meer moeten uitgeven.

Ook was het steppen de juiste keuze. Omdat het elektrisch is, kan je genieten van een fris windje wat echt wel welkom is bij 35 graden. We kwamen soms fietsers tegen die kapot gingen van het zweet. Hoewel ik ook wel eens graag fiets op vakantie, was dit toch eens een keer wat anders.

Ook deze excursie boeken? 👉 Klik hier om te boeken via GetYourGuide.

Via GetYourGuide kan je altijd tot 24 uur van tevoren de activiteit annuleren of omboeken.

Bekijk de 360° video!

We filmden een groot deel van de tour met onze Insta360 One X2 camera. Bekijk hieronder de beelden en vergeet niet je smartphone te draaien om rond te kijken in de 360° omgeving.

Genoten van deze blogpost of wil je ‘m bewaren voor later?

Een pin is goud waard – bedankt!

Elektrisch steppen door Bang Krachao in Bangkok
👉 Klik hier om een reactie achter te laten!